23.9.11

Musanilgi :: Kapitalizm Bir Masumiyet Kâtilidir


Hangi vesileyle olursa olsun- hep söylerim, sabahları sıkı bir kahvaltı yapmak gibisi yoktur..

Bunun etkisini kahvaltı sonrası odama çekildiğimde, üzerime çöken ağırlıktan hemen hissettim.. 
Yine de bu ağırlığı bir kenara iterek, önce gazete mütalaa ettim, sonra da festival programını önüme sererek, gösterimler üzerine kısa bir çalışma yaptım..

Bugün için üç film, bir fotograf sergisi dikkatimi çekmişti..
Yalnız bir film, sergi açılışıyla çakıştığından elenmek zorunda kaldı..

Zaten festivaldeki etkinliklerin (Buna yemek yemek de dahil) birbirleriyle çakışması sanırım bir gelenek.. Ne yaparsanız yapın, bundan kaçınmak mümkün değil..
O zaman da devreye önce seçimleriniz, sonra da tesadüf, şans gibi -istem dışı- faktörler giriyor..
Hepsinden öte, en önemli etken olan 'tembellik' hususuna girmeyi ise hiç düşünmüyorum.. Zira bu konu bana pek yabancı..

Saat 12 de gösterilecek, festivalin, 'Ben Asyalıyım, Ben Afrikalıyım' kategorisinden bir Kore filmi olan Musanilgi / Musan Günceleri'ni seyre koyulduğumda kendimle gurur duydum..
Zira geçen yıl 'idrak ettiğim' koskoca bir film festivalini tek film dahi izlemeden bitirmiş biri olarak henüz ikinci günde siftahı yapmıştım işte..




Kapitalizm: Bir Masumiyet Katili

Kuzey ve Güney olmak üzere 'siyaseten' ikiye bölünmüş Kore'de en büyük trajediyi -hiç kuşkusuz ki- zoraki olarak bölünmüş bir halkın, bizzat kendisi yaşamaktadır..

Bu minvaldeki sayısız mağdurlardan biri de, fukaralığın en dibinde debelenen Kuzey Kore'den çok daha zengin Güney'e -elbette kaçak yollardan- göçmüş Jeon Seung-chul (Jung-bum Park)'dur..




Gelişmiş olduğu halde, o sıralar IMF'den yediği kazığı (Oraya da mı yetiştiniz lan!), girdiği yerden çıkarmaya çalışan Güney Kore'nin ekonomik vaziyeti oldukça kötülemiştir..
Bu duruma eklenen 'kaçak' yaftası, gariban Seung-chul'un ayakta kalma savaşını iyice zora sokmaktadır..

Sessiz-sakin, içedönük karakterli; kimsenin işine karışmayarak yaşarken, başkalarının da kendinden uzakta kalmasını yeğleyen bir genç adam portresi çizen Jeon Seung-chul, üç kuruş para karşılığı yapabildiği, yasa dışı poster asmak gibi kıytırık işler sırasında -isteğinin aksine- her türlü belayı bir paratoner gibi kendine çekmektedir..




Melekleri kıskandıracak denli iyi kalpli, yardımsever ve hassas bu genci, karşılaştığı her türden insan, yanlış anlar ve de itip kakarak, döverek cezalandırır..
Âdeta bir 'acıların çocuğu' haline gelen bu zavallı -gerçeğin tersine- kötü niyetli, yalancı olarak da yaftalanır..

Belli ki açlığa direnirken ne iş olursa olsun yapmaya hazır bir insanın bu kapitalist insan değirmeninde, bu denli masum ve iyi olması kimseye gerçek gelmemektedir..
Hatta, bu oğlanın uzaktan uzağa göz koyduğu, kilise korosunda ilahi söyleyen güzel kızımız bile aynı fikirdedir..

Kendisine uygulanan, dayak ve haksızlık eylemlerine karşın, İsa peygamberi bile çileden çıkaracak denli bir sabır timsali gibi duran Seung-chul'la, bir Karaoke barda çalışarak geçimini sağlayan bu dindar kız arasında bir ilişki kurulabilse eğer, ne de güzel olacak!.

Kazandığı ücreti -bi güzel- dayak olarak ödemeyi tercih eden göt.. -pardon- işverenle ve yanında barındığı hemşerileriyle ayyuka çıkan problemlerini -becerebilirse eğer- nasıl halledecektir ki bu kadersiz oğlan?. Ya yanına aldığı, kendi gibi gariban sokak köpeciğinin akıbeti?




Musanilgi, geçtiğimiz İstanbul Film Festivali'nde hayranlıkla izlediğimiz, Güney Koreli yönetmen Chang-dong Lee'nin 2010 yılı yapımı Shi/ Poetry/ Şiir'de, birinci asistan olarak çalışmış, Jung-bum Park'ın ilk uzun metrajlı filmi..

Yönettiği filminin senaryosunu da yazan ve her sahnede görünen başrolün hakkını da bizzat ve de mükemmelen veren Jung-bum Park'ın -özellikle naif kahramanının hallerini dingin bir üslupla anlatırken- asistanlığını yaptığı yönetmen Lee'den etkilenmiş olabileceğini hissettiriyor..

Genelde kıpırtılı bir durgunluk arz eden, heyecanın ve hissiyatın yükseldiği anlarda da coşkuya dönüşen kamera hareketliliği bu üslubu hafiften zedeliyor belki ama öte yandan anlatıma güç de katıyor..

Sürekli içinde dolaştığı kilise, rahipler ve hiç susmayan ilahilerle, Kore'deki Hıristiyan varlığının baskın gücünü ve de enerjisini sürekli hissettiren filmin, yine de rahatsız edici bir dini propagandaya dönüşmediğini görerek, filmden gayet de memnun ayrılıyorum..


Musanilgi / The Journals of Musan / Musan Günceleri

Yönetmen: Jung-bum Park
Senaryo: Jung-bum Park
Oyuncular: Jung-bum Park, Yonguk Jin, Eunjin Kang
Yapım: 2010 / 127’ / Kore

 /10