12.7.12

Et maintenant on va où? :: Kadının Fendi Savaşı Yendi (mi?)


Yakın tarih boyunca Hıristiyan-Müslüman çatışmalarından çok çekmiş bir ülke olan Lübnan'da din kaynaklı iç savaşın henüz taze olan yaraları sarılmaya çalışılırken, bazı bölgelerden çatışma haberleri gelmeye devam etmektedir..

Ülkenin adeta minyatür bir örneği olan, iki dinden insanların birlikte yaşadığı ücra bir köyde sağlanmış barış da pamuk ipliğine bağlı gibidir..

Televizyon sinyalinin bile zar zor alınabildiği bu tek televizyonlu yöreye ulaşabilecek her çatışma haberi, köyün erkeklerinin anında birbirlerine girmelerine neden olabilecektir..

Bu 'tehlikeli' durum hasebiyle, köyün her iki dine mensup -aralarında tam bir dostluk ve dayanışma gözlenen- kadınlarına büyük iş düşmektedir..




Lübnanlı kadın oyuncu-senarist-yapımcı-yönetmen Nadine Labaki, 2007 yılında çektiği ilk filmi Sukkar Banat'da olduğu gibi, hüznü neşeyle yoğurmaya devam ediyor..

Sevgili oğullarını -bir hiç uğruna- yitirdiklerinden, savaşların acısını her zaman en derinden hissetmiş anaların/kadınların, barışın bozulmaması için verdikleri mücadeleyi -komediyi öne çıkararak- naif bir üslupla anlatan film, zaman zaman devreye giren şarkı ve danslarla müzikal bir havaya da bürünüyor..

Ellerinde televizyon anteniyle köyün en yüksek tepesine çıkarak sinyal almaya çalışan köylülerin halleri akla hemen Vizontele'yi getiriyor..
Hatta öyle ki o filmden fazlasıyla etkilenildiğini söylemek bile mümkün..




Dinin, aynı ırktan geldikleri hâlde bile toplumları ayrıştıran, dövüştüren ve savaştıran unsurların en başında geldiği 'evrensel' gerçeğinin altını usulca çizerken ve de onun açtığı 'yerel' yaraları nazikçe gösterirken, komedinin o yumuşatıcı, sakinleştirici etkisini kullanmak akıllıca belki ama hiç de cesurca değil..
Oysa böylesi dangalaklıklarımızı kafamıza -tam anlamıyla- dank ettirebilecek biricik aracın, en acı gerçeklerin sertliğini hissettirerek her birimizi sarsacak, katıksız dramlar olduğunu düşünüyorum..




Erkeğin 'güçlü' görünümünün altında yatan zavallılığına ve kavgacılığına -aslında haklı olarak- vurgu yaparken, kadınlar arasındaki dayanışmayı ve de kadın aklını yücelten filmin, başlangıç ve bitiş sekanslarındaki mevcut çarpıcılığını genele yayamaması en önemli eksiği..

Nadine Labaki'nin iyi niyetli olduğu kuşkusuz; ancak, hayatın -üstelik bir de o bölgenin- acı gerçeklerinden oldukça uzak bir masalı anlatmaya çalıştığı da bir gerçek..
Üstelik de pek sürpriz içermeyen, biraz basmakalıp içerik ve üsluba sahip olarak..

Et maintenant on va ou? / Peki Şimdi Nereye?

Yönetmen: Nadine Labaki
Senaryo: Thomas Bidegain, Nadine Labaki
Tür: Komedi, dram
Oyuncular: Claude Baz Moussawbaa, Leyla Hakim, Nadine Labaki
Yapım: Fransa-Lübnan-Mısır-İtalya, 2011, 110'

6  /10