8.5.13

Bekas :: Süpermen Bizi Saddam'dan Kurtar!.



10 yaşındaki Dana ile 6 yaşındaki Zana, Saddam Hüseyin'in henüz Irak'ın başında bulunduğu, 1990 yılında, Irak Kürdistanı'nın bir köyünde yaşayan iki öksüz kardeştir..

Birkaç komşunun ve onları tanıyan bazı esnafın koruyup kollamaya çalıştığı bu çocukların asıl güçlerini, aralarındaki dayanışmadan ve de kurdukları hayâllerden aldıkları söylenebilir..

Köy sinemasına yeni gelen bir Superman filminden etkilenerek, hayâl güçlerini iyice coşturan Dana-Zana kardeşler, önüne çıkan her türlü güçlüğün üstesinden kolayca gelebilen bu süper kahramanla buluşmanın plânlarını yaparlar..

Bu hayâlleri gerçekleştiğinde, artık kankaları olmuş Süpermen'le köye dönerek, hem herkese hava atacaklar, hem de kendilerine kötü davrananları cezalandıracaklardır..

Zana, cezalandırılacakların listesini defterine çoktan yazmaya başlamıştır bile..
Listenin en başındaki isimse -kendilerini öksüz koyan- Saddam'dır..




Superman, orada yaşadığına göre, hedefleri bellidir: Amerika..
Yalnız bunun için sadece hayâl etmek yeterli değildir..
Pasaport ve her şeyin başı olan para gibi somut şeylere ihtiyaçları vardır; ama, bunların hiçbiri de onlarda yoktur..
Her şeye rağmen geri adım atmaya niyetleri de yoktur..
Bütün paralarıyla satın aldıkları ve Michael Jackson adını verdikleri eşekleriyle yola koyulurlar..

İmkânsızın peşindeki iki küçük çocuğun, 'gerçek dünya'nın alabildiğine sert ve acımasız koşullarını, hayâllerinin de yardımıyla aşma öykülerini -daha çok- neşeli bir tavırla, bazen hüzün içerse de -daha çok- iyimser bir bakış açısıyla anlatan, oldukça 'sıcak' bir film..




Yine de, bir çocuğun ağzından çıkması zor, zorlama diyalogların varlığının yanı sıra, hemen hemen tüm konuşmaların doğallıktan uzaklığı, kulak tırmalıyor..
Zana'nın sürekli bağırarak konuşmasıysa, 'ya sabır' çektiriyor..

Bu arada, ergenleşmekte olan bir çocuğun, hızlanan hormonal aktiviteyle birlikte karşı cinse yönelmesi, bu yolda, can kardeşini dahi unutabilecek bir merhaleye gelmesi, gayet yerinde bir tespit..
Arkadaşımızı kutluyorum..

Aslında, oldukça yetenekli oldukları belli olan çocuk oyuncuları bu denli abartılı rol kesmeye ve yapay konuşmalara iten şeyin başarısız oyuncu yönetimi olduğunu düşünüyorum..
Ve yönetmene, oyunculuk eğitimi almamış iki çocuğun inanılmaz doğallıkta oynadığı -filmiyle de ortak tarafları olan- Atalay Taşdiken'in Mommo'sunu izlemeyi öneriyorum..




Senaryo, sinemanın 'etkileyici' gücünü gösteren, güzel ve sevimli bir öyküyü işliyormuş gibi anlaşıldığı sürece olumlu görünüyor; ancak işin, 'kültürel tahakküm'e kadar uzanan bir renge büründüğü hissedilince de keyif kaçırıcı bir hâl alıyor..

Filmin yönetmeni Karzan Kader'in, Saddam'dan kaçarak İsveç'e sığınan bir Kürt ailenin çocuğu olduğu söyleniyor..
Bu durum da, filmin her yanına sinmiş o Batı/ABD güzellemesini, anlaşılır kılıyor..
Tamam, bunu anlıyorum ama, hiç de anlayış gösteremiyorum maalesef..




Kültür emperyalizminin, önlenemez gücünü göstermesi bakımından bu bakış açısı normal gibi görünse de -Superman hayranlığından, Michael Jackson ve Cola sevgisine kadar- kendisini adeta ABD'lilere hoş göstermeyi amaçlayan öyle bi hava var ki, bu hayli rahatsız edici bir durum..

Neredeyse film, "Gel Amerika gel!. Gel de bizi şu Saddam'dan kurtar, özgür ve demokrat kıl ülkemizi," der gibidir..

Bildiğiniz üzre ABD'de de bu çağrıyı ikiletmeyecek, önce Baba Bush, sonra da oğlu, topuyla tüfeğiyle gelip Irak'ı bi güzel becerecek -pardon- kurtaracaktır..


  3 / 5


Bekas / Neredesin Süpermen?

Yönetmen ve senarist: Karzan Kader
Tür: Dram
Oyuncular: Zamand Taha, Sarwar Fazil
Yapım: İsviçre, Finlandiya, Irak, 2012, 97′