25.05.2014

Abus de Faiblesse :: Yüz verirsen ayıya gelir sıçar halıya


Fransa'nın ünlü kadın yönetmenlerinden Maud Schoenberg, bir sabah uyandığında vücudunun sol tarafının tutmadığını anlar..

Geçirdiği kısmi felç onu yatağa mahkum etmiştir..

Yürümesinden konuşmasına dek, fiziksel ve zihinsel yönden kötü etkilenen bedenini sağlığına kavuşturmak ve de yeni projelerini gerçekleştirmek üzre çalışmaya başlamak Maud'nun birincil hedefidir..

Gelgelelim Maud (Isabelle Huppert), hastalığının bu gayet hassas iyileşme dönemini, yardımcıları ve dostlarıyla sakince geçirmeye çalışacağına adeta kaşınır; tesadüfen televizyonda gördüğü ve pek beğendiği, her haliyle "Belanın önde gideniyim lan ben!" diye bağıran hödük bir dolandırıcıyı müstakbel filminde başrol oynatmaya karar verir..

Kendini açıkça 'Dolandırıcılar kralı' olarak gören ve bu özelliğiyle ünlü olup televizyon programlarına çıkan, hatta bu konudaki özgüvenini kibri haline dönüştürmüş Vilko (Kool Shen), dış görünüşü dahil her türlü davranış, tavır ve konuşmalarıyla bu durumunun her an sağlamasını yapan, serserinin biridir..


Tanıdığım kadarıyla- ezelden beri içinden geldiği gibi, yani hesapsız kitapsız yaşayan sanatçı bir hatun olan Maud, geçirdiği beyin kriziyle birlikte bu özelliği tamamen umursamazlığa, hatta bir nevi salaklığa dönüşmüş gibidir..

Önceden de böyle miydi, yoksa beyninde husule gelen hasar nedeniyle mi böyle oldu, yoksa mevcut engelli halinden şöyle okkalı bir darbeyle kurtulacağına mı inandı?; orası aslında pek belirgin değildir..
Lâkin 'zavallı' Maud, aradığı amatör yeteneği bu hıyarda bulduğuna,  tüm benliğiyle ve saflığıyla inanmıştır artık..


Ee.. Hiç kusura bakma ama, o zaman da başına geleceklere hazır olmalısın mon cherie..
Sizinkiler bu hususta bi şey demişler mi bilmiyorum ama, bizim ataların bu duruma gayet uygun sözleri bulunmakta..
"Yüz verirsen ayıya, gelir sıçar halıya" gibi..
Yani..




Tehlikeli Sulardasın Maud

Cinsel temalı filmlerin radikal karakterli, Feminizm hassasiyetli senarist - yönetmeni Catherine Breillat, Abus de Faiblesse ile ihtisası olan cinsellik mevzusuna biraz ara vererek, hayatının bir evresinde, benzerini bizzat yaşadığı bir deneyimi anlatmayı tercih etmiş..

İkili arasında o 'beklenen' cinsellik -kimi kıvılcımlanmalara karşın- bir türlü gerçekleşmez..
Yine beklendiği derecede bir şiddete de meyletmeyen Catherine Breillat -aslında tam da kendisine yakışanı yaparak- seyircisinin şartlanmışlığını bi güzel kırıyor..


Bu arada, Feminizm'den de boşuna bahsetmedik tabii..

Benim muhtemelen 'konformist' bir bakışla- 'salaklık' olarak nitelendirdiğim Maud'un bu davranışı, -hem de- yalnız yaşayan bir kadının, hayatın tüm zorluklarına karşı korkusuzca duruşunu işaret ediyor olabilir, pekalâ..

Hapisten yeni çıkmış tehlikeli bir erkekle yeke yek cebelleşen, hem de bunu hiç istifini bozmadan, her zamanki rahatlığıyla ve özgürce sürdürebilen bir kadın!.

O değil de, Maud'nun, ailesi ve iş çevresinden gelen -Vilko ile ilgili- her türlü uyarıya kulağını kapatması, bu heriften yediği her kazık sonrası aklı başına geleceğine -kendisini beş parasız bırakmasına kızması dışında- hayatından gayet memnun görünmesi falan, biz seyircileri 'sinirden' öylesine gerer ki filmin türü de neredeyse bir gerilime dönüşür..


Sonuç olarak, Isabelle Huppert'in, bir felçlinin süreklilik arz eden fiziksel durumunu -müthiş bir konsantrasyonla- ortaya koymayı da içeren oyunculuğunu, en önemli kozu olarak ileri süren film, sadece gerçek bir öyküye dayandığı için önem kazandığını düşündüğüm vasat bir iş..

Yine de, "Maud'nun başına acaba daha neler gelecek?" ve "Vilko dingili, zavallı kadına acep daha neler yapacak?" gibi sorularla kendini merakla izletmeyi de başarıyor tabii..




Abus de Faiblesse / Zayıflığın Esareti / Abuse Of Weakness

Yönetmen: Catherine Breillat
Senaryo: Catherine Breillat
Oyuncular: Isabelle Huppert, Kool Shen, Laurence Ursino
Yapım: 2013, Fransa, 105'

  3 5



Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...