23.5.16

Misafir :: Ailen mi var derdin var



Yıllar önce baba evinden kovulan Nur, on yıl sonra annesinin ölüm döşeğinde olduğu haberini alınca küçük kızını da yanına alarak acilen baba diyarına gider.
Amacı dünya gözüyle annesini görmek ve helalleşmektir.

Misafir, evrensel bir tema olan anne-kız ilişkisini ölüm teması çevresinde merkeze alırken, ülkemizde de yaygın olan aile içi cinsel taciz meselesini de gündemine alıyor.

"Toplum dediğin ne menem bi bok ki, onun en küçük yapı taşı olan adına da aile denen 'atsan atılmaz satsan satılmaz' kurumun bireye bi faydası dokunsun; zarar ve yük olmaktan gayrı!" mealinde, orda burda söylenip duran -bencileyin- pesimistlere 'ister istemez' hak veren bir mevzunun peşine takılan; lâkin, işin içinden bir türlü çıkamayan bir film Misafir..




Aslında hem mekân hem de mevzu olarak küçücük, ama önemli bi özelliği de olan öyküsünü, 'basitçe ve sakince' anlatmak varken, senarist-yönetmen Mehmet Eryılmaz'ın 'çok şey söyleme' kaygısıyla olsa gerek, asıl üzerinde durması gereken hususların üzerine hiç gitmeden, bazı 'tali' olayları gelişmeye zorlaması, senaryoyu anlamsızca şişirmeye ve de dağıtmaya girişmesiyle film adeta kendini baltalıyor..



Yine de Misafir, usta ve yetenekli oyuncuların canlandırdıkları karakterlerin 'gerçekçi' duruşları ve de diyalogların kâfi derecede hakikiliğiyle -yaratılan etki tartışmalı olsa da- rahatça izlenebilen bir çalışma..

Tanıtım yazısında yer alan, 'aile içi cinsel taciz' konusuna ise oldukça çekingen, hatta korkakça bir yaklaşım söz konusu..
Öyle ki filmin bu tanıtımını okumayan çoğu seyirci, bu 'can yakıcı' durumu fark bile edemeden, sinemadan çıkıp gidebilir..



Hiçbir katkı yapmadığı gibi, olmasalar, eksikliği asla hissedilmeyecek sahne ve sekansların bolluğu, bunların çoğunun -biçim ya da içerik bağlamında- hiçbir unsura hizmet etmeyen uzunlukları göz önüne alındığında (Hele ki o, Sema Moritz'li bar dinletisi!), filmin 125 dakikalık süresi gerçekten çok fazla..



Süresi boyunca sürekli olarak evin yanından geçen ambulans ayrıntısına -neye hizmet ettiği pek anlaşılmasa da- ilginç bir 'tespit' çalışması olmuş diyebiliriz belki, tamam da; ikinci yarıdaki 'haciz' olayından sonra filmin adeta şirazesinden çıkmasını, ruh ve atmosfer değiştirmişcesine tuhaf bir vaziyette finale yürümesini anlamlandırabilmek, pek mümkün değildi bence..



Her neyse..
Bu filmi ilk olarak, geçen yılın İstanbul Festivali'nde bilgisayar ekranından izlemiş ve kendisine 5 üzerinden 2 yıldızı uygun görmüştüm; ki bu kez sinemada gözüme daha bi iyi göründüğünden notunu yarım puan arttırdım, arz ederim..
Demek ki bundan çıkaracağımız ibretlik sonuç nedir?.
Sinema filmi, sinemada izlenir!.
Esen kalınız..



Misafir
Yönetmen: Mehmet Eryılmaz / Senarist: Mehmet Eryılmaz / Görüntü Yönetmeni: Cemil Kızıldağ / Kurgucu: Taner Sarf, Uğur Hamidoğulları / Oyuncular: Zümrüt Erkin, Tamer Levent, Ayten Uncuoğlu, Hale Akınlı, Melek Çınar, Sema Moritz, Fatih Al, Ersin Umut Güler, Ümit Çırak / Yapımcı: Mehmet Eryılmaz / Ortak Yapımcı: Ali Bayraktar, Mustafa Dok / Yapım Şirketi: Atlanta Film, İstanbul Dijital / Dünya Hakları: Atlanta Film / Türkiye / 2015 / DCP / Renkli / 125´

2.5 / 5