4.9.16

Finding Dory / Kayıp Balık Dori



Disney•Pixar'ın Kayıp Balık Dori filmiyle herkesin favori unutkan mavi Tang balığı, Nemo ve Marlin’le birlikte resifte mutlu mesut yaşayan Dori beyaz perdeye geri dönüyor.

Dori aniden ailesinin kendisini arıyor olabileceğini hatırlayınca Marlin’le Nemo’yu alarak okyanusu aştıkları ve Kaliforniya’nın prestijli rehabilitasyon merkezi ve akvaryumu olan Deniz yaşam Enstitüsüne (DYE) geldikleri hayat değiştiren bir maceraya atılıyorlar.

Annesiyle babasını bulmaya çalışan Dori, DYE’nin en ilginç üç sakininin yardımına başvuruyor: Sık sık çalışanlardan kaçıp duran huysuz ahtapot Hank, eko-konumlama becerisinin düzgün çalışmadığına inanan bir Beluga balinası Bailey ve miyop bir balina köpekbalığı olan Destiny.

Ustaca Enstitünün karmaşık iç yüzünü araştıran Dori ve arkadaşları, kusurlarının, dostluklarının ve ailenin sihrini keşfediyorlar.

Film yapımcıları Dori’nin geçmişiyle ilgili soruları cevaplamak için çok istekliler.
Yönetmen Andrew Stanton, “Kim olduğunu ve nereden geldiğini öğrenmek istediği doğal bir tutkusu var. Hep Dori’nin geçmiş hikayesiyle ilgili fikirlerim olmuştu ve bunu onunla birlikte keşfetmenin zamanının geldiğini düşündük.” Diyor.




Yapımcı Lindsey Collins, “Dori’nin kısa süreli hafıza kaybı daha önce komedi kaynağı olsa da onun için ciddi sonuçlar doğuruyor. Marlin’le tanışmadan önce çok fazla yalnız zaman geçiriyor. Her zaman neşeli ve şen şakrak ama aslında tekrar kaybolursa olabileceklerden çok korkuyor, karşılaştığı herkesi kabul etmekte hiç zorluk yaşamıyor. Etrafının kendi sorunlarını aşmaya çalışan karakterlerle sarılı olduğunu fark etmiyor bile.” Diyor.

Stanton sözlerine şöyle ekleme yapıyor; “Bu hikaye aslında Dori’nin kendini bulmasıyla alakalı. O çetin ve savunmasız bir balık ama yine de kendi süper gücünün tanınmasını sağlıyor.”

Kayıp Balık Dori filminde, tamamen yıldızlardan oluşan oyuncu listesindeki Ellen DeGeneres (“The Ellen DeGeneres Show”) ve Albert Brooks (“Eyvah Yaş 40”) sevilen balık Dori ve Marlin olarak denize dönüyorlar.
Ed O’Neill (“Modern Family”) “yedi kollu” Hank’i seslendirirken Kaitlin Olson (“It’s Always Sunny in Philadelphia”) balina köpekbalığı Destiny’yi ve Ty Burrell de (“Modern Family”) beluga balinası Bailey’i seslendiriyor.
Dori’nin ebeveynleri Charlie ve Jenny’yi de Eugene Levy (“Schitt’s Creek”) ve Diane Keaton (“Mutlu Yıllar”) seslendiriyorlar.
12 yaşındaki Hayden Rolence da (“Beta Persei”) Nemo’nun canlandırılmasında yer alıyor.

Yönetmenliğini Stanton’ın (“Kayıp Balık Nemo,” “WALL•E”) ve yardımcı yönetmenliğini Angus MacLane’in (“Oyuncak Hikayesi Baş Belasına Karşı”) yaptığı filmin baş yapımcısı John Lasseter.
Film müzikleri kıdemli besteci ve uzun zamandır Stanton’la çalışan Thomas Newman (“Casuslar Köprüsü,” “WALL•E,” “Kayıp Balık Nemo Nemo”) tarafından yapılan Disney•Pixar filmi Kayıp Balık Dori, bu cumadan itibaren sinemalarda.



Dori’nin Derin Deniz Çıkışından Sonra Film Yapımcıları Tekrar Dalışa Geçiyorlar


Hikaye Pixar Animasyon Stüdyolarında çok önemlidir. İster yeni karakterlerin tanıtıldığı, ister eski dostların ziyaret edildiği bir film olsun.
Her şey anlatılması gereken bir hikayeyle başlar.

2003 Oscar® ödüllü film “Kayıp Balık Nemo”nun sonuçlanmasından sonra film yapımcıları ve hayranları son derece tatmin olmuşlardı.
Yönetmen Andrew Stanton’ın zihninin derinliklerinde dolaşan bir şey vardı ve birkaç yıl öncesine kadar yüzeye çıkmamıştı.

Stanton, “Dori için endişelendiğimi fark ettim.” Diyor ve devam ediyor; “Kısa süreli hafıza kaybı fikri ve bunun onu nasıl etkilediği konusu çözülmemişti. Ya tekrar kaybolsaydı? İyi olabilir miydi?”

Yapımcı Lindsey Collins şöyle ekliyor; “Dori mutlu görünüyor ama Marlin’le tanışana kadar hiçbir zaman zemin bulamamıştı. Rastlantısal tanışmaları ve kurulan dostlukları sayesinde ilk defa aileye sahip bir çocuk olduğu belli olmuştu.”

Kayıp Balık Dori filminin anahtar teması aile.
Stanton, “Dori’yle ilk tanıştığımızda nereden geldiğini hatırlamadığını öğrenmiştik. Ama bir ailesi olmalıydı. Dediği gibi; ‘Neredeydi onlar?’ Kafa karışıklığı kahkaha yarattı ama bunun üzücü bir gerçeği de var. Bu hikayenin anlatmaya değer olduğunu biliyordum.” Diyor.




Stanton’a göre hikaye ekibi başta Dori’yi kaygısız, neşeli ve komik bir karakter olarak yansıtmışlardı -bu özellikler karakterine uyuyordu ama onu derinlikten uzaklaştırıyordu.
Yönetmen, “Biraz fazla iki boyutlu göründü. Her ne kadar benim kafamda tam geçmiş hikayesi olsa da başkasının göremediğini fark ettim -seyirci de buna dahil. Herkes ‘Nemo’dan onun ne kadar komik olduğunu düşünerek çıktı. Ama ben her zaman bunun bir maske olduğunu gördüm. Seyirciye küçükken ona ne olduğunu anlatmamız gerektiğini fark ettim.” Diyor.

Hikaye, Dori ve Marlin’in Nemo’yu bulmak için okyanusa açılmalarından bir yıl sonra başlıyor.
Dev bir vatoz göçü mahallelerinden geçerken Dori’nin hafızasını tetikliyor.
Stanton, “Bu deneyim duygusal olarak uzun zaman önce onu ailesinden uzaklaştıran bir olayla bağlantılı. Bir anda aklına hatıralar doluyor ve içi aniden ailesini bulma isteğiyle doluyor.” Diyor.




Dori’nin ailesini bulma dürtüsünü yaratma çabasına giren film yapımcılarının önce hafıza sorunlarını anlamaları gerekiyordu.
Collins, “Dori, Nemo’nun ismi gibi günlük yaşam detaylarını unutsa da duygusal hafızası yerinde -Nemo’yu ve Marlin’i sevdiğini biliyor. Ve ailesine olan sevgisi de uzun zamandır zaten içinde.” Diyor.

Yardımcı yönetmen Angus MacLane’e göre hafıza çakmaları yeni bir maceranın başlangıcı oluyor.
MacLane, “Ailesini bulması için hem içsel, hem de dışsal olarak bir macera başlıyor. Ama Dori bunu tek başına yapamayacağını hissediyor, bu yüzden yeni bulduğu ailesinden, Marlin ve Nemo’dan onunla birlikte gelmelerini istiyor.” Diyor.


Anahtar Karakterler “Kayıp Balık Dori”nin Derinliklerine İniyorlar


Dori, Marlin ve Nemo yeni bir maceraya atılıyorlar -bu defa Kaliforniya sahiline doğru.
Amaçları da Dori’nin arkasında bıraktığı ailesini bulmak için belirsiz bir arayış.
Yolculukları onları Deniz Yaşam Enstitüsüne getiriyor ve burada çok çeşitli deniz yaratıklarıyla tanışıyorlar.
Yönetmen Andrew Stanton, “Bu defa yepyeni bir bölüm açılıyor.” Diyor.

KADRO

Dori, neşeli karaktere sahip parlak mavi bir Tang balığıdır.
Kısa süreli hafıza kaybı olsa da normalde neşeli tavrını pek bozmaz -ta ki büyük bir şey unuttuğunu fark edene kadar: Ailesini.
Marlin ve Nemo’dan oluşan yeni ailesini bulmuştur ama içini, onu arayan biri olduğuna dair bir inanç sarar.
Dori aradığı şeyin ne veya kim olduğunu hatırlamakta zorlansa da geçmişini bulana kadar pes etmez ve bu yolda başka bir şey daha keşfeder: Öz kabulleniş.

Marlin, daha önce okyanusu geçmiştir ama bunu tekrar yapmak istemez. Bu yüzden Dori’ye ailesini bulması için Kaliforniya sahiline gideceği yolculukta ona eşlik etme fırsatına atlamaz.
Marlin, tabii ki aile kaybetmenin nasıl bir his olduğunu biliyordur ve yakın geçmişte Nemo’yu bulmasına yardım eden Dori olmuştur.
Komik olmayan bir palyaço balığı olsa da sadıktır -gergin enerjisini ve şüpheciliğini de yanına alarak bu defa arkadaşına yardım etmek için bir başka maceraya çıkmaktan başka şansı olmadığını fark eder.



Nemo, büyük deniz aşırı macerasından sonra normal çocukluğuna geri dönmüştür: Okula gider, babası ve mavi Tang balığı komşusu Dori’yle birlikte mercan kayalığında yaşar.
 Evden uzaktaki korku verici macerası ruh halini etkilemiş gibi görünmez. Hatta Dori, geçmişiyle ilgili bazı parçaları hatırladığında ve ailesini bulmak için okyanus yolculuğuna çıkmayı istediğinde ilk yardım teklif eden Nemo olur.
Şanslı yüzgeçli bir palyaço balığı olabilir ama Nemo bütün kalbiyle Dori’ye inanmaktadır. Sonuçta farklı olmanın nasıl bir şey olduğunu iyi anlıyordur.

Hank, bir ahtapottur. Aslında “yedi kolludur”dur; yolda bir yerlerde espri anlayışıyla birlikte kollarından birini kaybetmiştir.
Ama Hank sekiz kollu akranları kadar beceriklidir. Kamuflaj yeteneğiyle başarılı bir kaçma ustası olan Hank, kendini Deniz Yaşam Enstitüsünde bulan Dori’yle tanışan ilk kişi olur.
Ama sakın yanılmayın, kendine bir dost aramıyordur.
Hank tek bir şeyin peşindedir; yalnız başına huzurlu bir hayatın keyfini süreceği sıcak Cleveland tesisine gidecek bir nakil kamyonuna giriş biletinin.




Destiny, sakar bir yüzücü olabilir ama kocaman bir yüreği vardır.
Aslında her şeyi büyüktür -balina köpekbalıkları okyanusun en büyük balıklarıdır.
Destiny Deniz Yaşam Enstitüsünde yaşar ve bir gün Dori isimli garip derecede tanıdık görünen mavi bir Tang balığı havuzuna düşer.
Destiny, düzgün olmayan görüşü ve zarafet eksikliği yüzünden utandığını kabul etse de Dori onun çok güzel yüzdüğünü düşünür.
Ve Dori süper boy arkadaşının balina dili de bildiğini öğrenmekten çok memnun olur.

Bailey, Deniz Yaşam Enstitüsünün baluga balinası sakinidir ve eko-konumlama becerisinin düzgün çalışmadığına inanıyordur.
İyi haber -ya da kime sorduğunuza göre değişen kötü haber- Enstitüdeki doktorların onda herhangi bir terslik bulamamalarıdır.
Bailey’nin özel drama yaratma yeteneği sürekli komşusunun sinirlerini bozar.
Balina köpekbalığı Destiny, ne kadar denese de bir türlü ona ulaşamıyor gibi görünmektedir. Belki de çılgın fikirlerle dolu gibi görünen yeni arkadaşı Dori’yi dinler.

Jenny ve Charlie, tek çocukları Dori için her şeyi yapabilir. Onu över ve korurlar.
Ona, bozuk bir hafızayla dünyayı dolaşabileceği becerileri kazandırırlar.
Jenny neşeli ve biraz delifişek görünebilir -ama koruyucu bir annedir ve akıllı bir rol modelidir.
Charlie dalga geçmeyi sever ama hiçbir şey hafıza engelli kızına nasıl hayatta kalacağını öğretmekten daha önemli değildir.



Yepyeni Macera Yeni Yaban Dünyalara Kapı Açıyor


Kayıp Balık Dori, 2003’te Kayıp Balık Nemo filmiyle seyircilere tanıtılan zengin denizaltı ortamına geri dönüyor.
Yönetmen Andrew Stanton’a göre film yapımcıları ciddi bir zorlukla karşılaşmışlar. Stanton, “Teknolojimiz zamanla çok ilerledi. Ama orijinal filmin görüntüsüne ve hissiyatına minnettarız. Sadece bazı geliştirmeleri eklememiz gerekti. Bizim ışıklandırmamız daha karmaşık. Bitki örtüsü ve hayvanlar daha detaylılar.” Diyor.

Yönetmen sözlerine şöyle devam ediyor, “Neyse ki ilk filmdeki görüntüyü yaratabilmişiz -hatta bunu bugün elimizde olan teknoloji olmadan yaptık. Bir şekilde seyirciye sanki sualtında olduklarını hissettiren güzel bir nokta yakaladık ve bunu yaratmaktan mutluluk duyduk.”

Kayıp Balık Dori, Marlin ve Nemo’nun tanıdık mercan kayalığı evlerinde başlasa da Kaliforniya sahiline ve Deniz Yaşamı Enstitüsüne kadar gidiyor.
Bu yüzden film yapımcıları 10 yıldan fazla zaman önce hazırlanan dünyanın makarasını koruyarak seyircinin deneyimlemesi için yine cesur yeni yöreler yarattılar.




DORI NEREDE


Resif, eğlence, aile ve evin rahatlığı unsurlarını taşıyor.
Parlak renkli mercanlar ve deniz yosunları Marlin, Nemo ve ailelerinin yeni ferdi -en azından yeni maceraları başlayana kadar- Dori için saklanacak yer sağlıyor.
Stanton, “Mercan kayalığı ilk filmde gördüğümüzden biraz daha şık ve daha dinamik, ama orada uzun süre kalmıyoruz.” Diyor.

Yosun Ormanı Deniz Yaşam Enstitüsünün hemen dışında bulunuyor. Bulanık ve uzun yosun dallarının arasından sızan güneş ışığıyla birlikte büyülü bir alan.
Stanton, “Yosun ormanı fikrine her zaman bayılmıştık. Bu son derece dikkat çekici. Tıpkı su altı kızılağaç ormanı gibi.” Diyor.




Yardımcı yönetmen Angus MacLane şöyle ekliyor; “Yosun ormanını bilgisayarda yapmak son derece karmaşık bir işti -özellikle de yosunun etrafındaki gerçekçi su efektlerini yaratmak- bu eski ‘Kayıp Balık Nemo’ günlerinde mümkün olamazdı. Ama şimdi yeni ışıklandırma ve bilgisayar ortamında oluşturma araçları sayesinde, su içinde daha gerçekçi ışıklandırmalar yaratarak ormana inanılır bir ortam özelliği katabiliyoruz.”

Deniz Yaşam Enstitüsü, bir kurtarma ve rehabilitasyon merkeziyle gösteri akvaryumu. DYE, çok sayıda havuz ve eğitim sergisi bulunan geniş bir alan.
Stanton, “Burası aslında yenilikçi ve çevre korumasına adanmış bir yer. Dünyayı deniz yaşamı ve dünyadaki varlığımızla nasıl entegre olduğu konusunda eğitmek.” Diyor.

Ama yönetmen, DYE’nin görüntüsünü yakalamanın kolay olmadığını söylüyor ve şu sözleri ekliyor; “İçinde su olan cam bir kutu içinde olduğunuz zaman yansımalar garip bir şekilde bükülürler. Su görüntüleri kırar. Hepimiz sonuçta çıkan görüntüye aşinayız -seyirci bunu bekliyor- ama bilinçli olarak bunu düşünmüyor. Neyse ki bugün elimizde olan teknolojiyi kullanarak bu yansımaları ve kırılmaları inanılır bir şekilde yaratabildik.”





Filmin mmknmrtb notu :  7 / 10