27.05.2010

Yanlışlıkla Milliyet Cadde'den Geçen David Lynch'in Polarize Olmuş Dünyası


Geçen pazar günü Milliyet Gazetesi'nin Cadde ilavesine bakarken karşılaştığım bir ‘bilgilendirici’ paragraf üzerine, öncelikle, 'gülmekle ağlamak arasında kalakalmış' yepyeni bir halet-i ruhiye sahibi oldum; hemen akabinde de bizim Landlord geldi aklıma..

Zaten hiç aklımdan çıkmayan kendisinin oradaki yerini iyice sağlamlaştıran bu husus, gazetedeki o yazının, Landlord'un: "İşte hırsızlığın vesikası! Hırsız da pek tanıdık: Hürriyet gazetesi" başlıklı bombasını hatırlatmasıydı.. Hani sevgili patronumuz, Hürriyet Keyif ekinin, kendi kitap tanıtım yazısını nasıl keyfince hortumladığını haber etmişti bize..

Beni dumura uğratan paragraf da Internet’in özgür ansiklopedisi Wikipedia'nın Türkçe sayfalarının adı olan Vikipedi'den aynen alınmıştı; tabii ki kaynak falan asla belirtilmeden..
Ancak beni şaşırtan yine de bu değildi.. (O kadar da hassas biri değilimdir canım!)

Önce, işte o malum paragraftan ‘okkalı’ bir cümle:
"Filmlerinde kısık sesli gürültü, karanlık ve çürümüş şeylerle dolu mekanlar; bozulmuş karakterler, polarize edilmiş bir dünya (melekler, şeytan, Meryem Ana heykelleri, fahişeler), etrafta çürümüş ceset ya da kafa tasları olan yerler kullanmasıyla dikkatleri üzerine çekmiştir."

Burada kendisinden bahsedilen kişi, benim de özellikle hayranı olduğum yönetmen David Lynch'tir..

Gazeteci Ferhan İstanbullu, aynı zamanda bir ressam olan Lynch’in fotoğraf ve gravürlerinin Artane Sanat Galerisi’nde sergilenmesini de fırsat bilerek, sanatçıyla ‘e- mail vasıtasıyla’ kısa bir röportaj yapmış.. Yazısının sonuna eklediği, 'David Lynch Kimdir?' köşesine de Vikipedi'deki -yukarıdaki cümlenin de içinde bulunduğu- paragrafı bi güzel oturtmuş..


Sanal aleme girdim gireli, Lynch hakkında bi şeyler yazma ihtiyacı duyan bir sürü Internet sitesinde bu yazıyı hep görür, "ya sabır" diyerek unutmaya çalışırdım.. Lakin, Milliyet gibi koskoca bir gazetede tıpkısının aynısına şahit olunca, dayanacak da takatim kalmadı gayrı..

Wikipedia, bildiğiniz üzere herkesin yazı girmesine açık bir ansiklopedik site..
Hiç yok demeyeyim ama çok gevşek bir kontrol sistemi var.. İsteyen istediği gibi yanlış bilgi girebilir, saçmalayabilir ve girilen o bilgiler gerçekmiş gibi de yıllarca orada durabilir..
(Hadi yeri geldi açıklayayım bari.. Yıllar önce, Landlord'u '1994 Yılı Kırkpınar Başpehlivanı' olarak Wikipedia'ya tescillemek gibi bir niyetim vardı..
Yalnız, tam bu eylemi gerçekleştirirken, kendisi, yağlanmış, pırıl pırıl parlar vaziyette ve altındaki kıspetin üzerine taşmış görkemli göbeğiyle gözümün önünde belirince, bu işten hemen vazgeçmiştim.)


Lütfen David Lynch hakkındaki o acayip cümleyi bir daha okur musunuz?

Bu müstesna bilgilerin ne denli saçma ve tamamen 'osuruktan tayyare' laflar olduğuna karar verebilmek için Lynch hakkında (Ya da bambaşka biri hakkında) bir şeyler bilmeniz katiyen gerekmiyor..

Siz hiç 'kısık sesli gürültü' duydunuz mu yahu?!
Ya 'bozulmuş karakter' nasıl bi şeydir?. Kendisine kısaca 'karaktersiz' diyebilir miyiz?
Meleklerin, şeytanın, Meryem Ana heykellerinin ve fahişelerin bulunduğu 'polarize dünya' hangi güneş sistemindedir peki?
Hepsinden vazgeçtim, bana, 'polarize edilmiş bir dünya' tasvir edenin kırk yıl kölesi olurum ağbicim!.




Derya gibi, anlat anlat bitmeyecek şaheserler yaratmış bir dahi yönetmenin sanatını, "Etrafta çürümüş ceset ya da kafa tasları olan yerler kullanmasıyla dikkatleri üzerine çekmiştir" şeklinde özetleyen (Belki de kendisi iyi niyetle yapmıştır da diyorum bak!) bir zavallı aklın ıkınmalarını, önemli bilgi diye gazetesinin okurlarına sunan böylesi bir zihniyetin adını da (Ben koyamadım!) siz varın koyun a dostlar!.


(İş bu yazı Tersninja.com'da yayınlanmıştır)

Hiç yorum yok: