21.1.11

Kağıt :: Son Tahlilde Bireyin Kaderini Devlet Çizer


Ülkemin güzel insanlarının politik bilinç seviyelerinde zirve yaşadığı, 1970'li yıllardayız..
Genç yönetmen Emrah (Öner Erkan), emekli gümrük muhafaza müdürü olan babası Mehdi Bey (Ahmet Mekin)'in, kendisi hakkında kurduğu 'eczacı oğul' hayalinden epeyi uzakta bir solcu oğlandır..

İşçi sınıfının sorunlarına eğildiğini, çektiği bazı sahnelerden anladığımız ilk filmini tamamlayarak, halkının görüşüne sunmak, Emrah ve arkadaşlarının en büyük hayalidir..
Yalnız, bir filmi çekmeden önce, ilgili bakanlıktan izin alınması gereğini bilmeyen, fazlasıyla amatör bu gençlerin sinemacılık arzuları -filmin bazı sahneleri basına da yansıdığından kelli- kursaklarında kalacak gibidir..

Bakanlıktaki işlerinin yürümesi için, öncelikle, memure Müzeyyen Hanım (Asuman Dabak)'ın imzası gerekmektedir..




İzin alınmadan çekimine başlanmış, üstelik bir de işçi sınıfından, devrimden falan bahseden bir filme izin vermek, bürokrasinin yılmaz neferi görünümündeki Müzeyyen'in kitabında yazmamaktadır ki sayın seyirciler..

Emrah'ın annesi Şahane Hanım (Ayşen Gruda) da dahil, izin için Ankara'ya yapılan sayısız seferlerden hep eli boş dönülmüş; sonunda film, ailenin kendi imkanlarıyla ve evleri ipotek edilerek bitirilmişse de gösterime sokulamadığından, yapımcılardan para alınamamıştır..
Üstüne üstlük siyasi suçlu damgası da yiyen ve sonuçta hem kendisi, hem de ailesi resmen darmaduman olan Emrah'ın yapabileceği pek bi şey kalmamış gibidir..




Doğru Fakat Fazlasıyla Gecikmiş

Sinan Çetin'in yönettiği ilk film olan Bir Günün Hikayesi (1980)'nin çekim serüveninden esinlenerek yapıldığı açıklanan Kâğıt, yönetmenin, filmlerinde sık sık önümüze çıkan, devlet bürokrasisi takıntısına ya da düşmanlığına bir açıklama niteliğinde..
Çetin'in bu düşmanlığında ne kadar samimi olduğu konusuna şimdilik girmek istemiyorum; lakin, bu 'görevini' yaparken, klasik 'Sinan Çetin yüzeyselliği' bu filmde de yine kendini gösteriyor.. 
Karakterlerin, hem oyunculuk, hem de görüntüleri açısından stilize edilmiş, karikatürleştirilmiş hallerinden amaçlanan şey, derinliği olmayan bu düşünceleri, yenir yutulur kılmak olsa gerek..

Filmin, 'normal' bir vatandaşın karşı çıkmayacağı, hatta tüm kalbiyle de destek vereceği 'çok doğru' sözleri yinelemesi, onun epeyi gecikmiş, hatta 'demode' bir yapım olduğu gerçeğini de değiştirmiyor..
Öte yandan Kağıt'ı, titizlikle işlenmiş görüntü ve üslup çalışmasıyla, Türk Sineması'nın değilse de Sinan Çetin'in iyi filmlerinden biri olarak göstermek de mümkün bence..

Kağıt


Yönetmen: Sinan Çetin
Senaryo: Sinan Çetin
Oyuncular: Ayşen Gruda, Ahmet Mekin, Zeynep Beşerler, Uğur Bilgin, Öner Erkan, Asuman Dabak
Yapım: 2010, Türkiye, 84 dk.

5   /10


(İşbu yazı Tersninja.com'da yayınlanmıştır)