Aralarında kahramanımız Joe (Joseph
Gordon-Levitt)'nun da bulunduğu, kendilerine tetikçi de
denebilecek döngücüler (Looper), otuz yıl sonradan,
yani 2072 yılından 'zamanda yolculuk' yöntemiyle, paketlenmiş
olarak yollanan bir takım insanları 'Alaybozan' tipindeki
silahlarla öldürüp, cesetlerini de yok etmektedir..
İnsanlığın hayallerinden biri olan
zamanda yolculuk, anca 2070'lerde gerçekleşmiştir belki ama,
bu teknolojiyi sadece -yasa dışı olarak- suç örgütleri
kullanmaktadır..
O yıllarda, gelişen teknoloji
yakalanmadan adam öldürmeyi zorlaştırdığından, bu
'geçmişe dönük' yöntem kullanılmakta,
paketlenmiş adamlarla birlikte yollanan gümüş külçeler
de, tetikçilerin gelir kaynağı olmaktadır..
Eğer bir tetikçinin öldürdüğü paketteki kişi, bizzat kendisinin gelecekteki hali ise, döngüsü tamamlanmış olan Looper, iyi bir ikramiyeyle emekliye ayrılmakta -önündeki otuz yıl boyunca- özgürce hayatını yaşamaktadır..
Eğer bir tetikçinin öldürdüğü paketteki kişi, bizzat kendisinin gelecekteki hali ise, döngüsü tamamlanmış olan Looper, iyi bir ikramiyeyle emekliye ayrılmakta -önündeki otuz yıl boyunca- özgürce hayatını yaşamaktadır..
Otuz yılın sonunda bu döngünün,
aynı işlemlerle yeniden tekrarlanma ihtimâli, olayı daha da
ilginç bir hale getirmiyor de ne yapıyor, sayın seyirciler..
Peki ya o tetikçi, babası
yaşına gelmiş olan kendisini olur da öldüremezse?.
İşte esas problem bu durumda ortaya
çıkıyor ki o zaman da -hem kendisi, hem de yaşlı olan
kendisi- bağlı olduğu şirket tarafından temizleniyor..
Bu berbat durum, kahramanımız Joe
için de gerçekleşecek, 2072 yılından ışınlanarak
aniden karşısında beliren 'yaşlı Joe' (Bruce Willis)'yu elinden
kaçırınca olanlar olacaktır..
Oğlanın en güzel hayali olan
'kıyak' emeklilik hakkı yandığı gibi, 'ölüm
şirketi'nin yeni hedefi de bu kez kendisi olacaktır..
Deliler gibi sevdiği karısı
öldürülmüş yaşlı Joe, kendisi için çok
mühim bir amaçla gelecekten gelmiştir..
Amacı, karısının ölümüne
neden olan ve bu zamanda henüz Cid adında bir çocuk olan
Rainmaker'ı bularak, öldürmektir..
Son söyleyeceğimi şimdiden
diyecek olursam, Rian Johnson'ın yazıp yönettiği Looper,
aksiyon ve gerilimi -görselliğin ve müziğin de etkisiyle-
çok yükseklere çıkaran bir film.. ve hiç
şüphesiz ki son zamanların en iyi bilimkurgularından..
Sinemada daha önce de örneklerini
gördüğümüz bilimkurgusal temaları, özellikle
zaman yolculuğu bağlamında, çok daha yetkin bir biçimde
kullanan film, mutasyonla 'aşırı telekinezi' özelliği
kazanmış bir çocukla oluşturduğu, yoğun 'metafizik'
atmosferi de bunlara kusursuz bir biçimde eklemleyerek,
kendini benzersiz kılıyor..
Teorisini kendi geliştirdiği bir
'Zamanda Yolculuk' sorunsalına film öyle kendinden emin bir
tavırla dalarak, öyle bir hızla yol alıyor ki arkasında bazı
doldurulması gereken 'boşluklar' da bırakmıyor değil doğrusu..
Filmin gelişimiyle, bu işlemi
-seyirci olarak- başarmamız mümkün olabiliyor, ama
-rahatsız etmekten çok, 'transandantal' etkisi gösteren-
bir takım soru işaretleri halâ kafalarda uçuşmaya devam
ediyor..
Bir adamın, yitirdiği, sevdiği
kadına yeniden kavuşmak uğruna, çok tehlikeli bir zamanda
yolculuk macerasına girişmesi..
Bir annenin, bazı nedenlerden dolayı
kendisini iten, sahip olduğu 'güç' açısından
anormal özelliklere sahip minik oğluna yönelik her ne
pahasına olursa olsun, duyduğu karşılıksız sevgi..
Ana motiflerinden birisi olan ve zaman
zaman arşa yükselen bu 'sevgi' unsuru, acımasızlığın ve
sevgisizliğin, atmosferini koyu bir duman gibi kirlettiği filme,
tutkuyla açılan kapıların ferahlatıcı havasını
katıyor..
'Zamanda Yolculuk' yöntemi
mekanizmasının ayrıntılarına falan hiçbir şekilde
girmeden, direkt olarak olayın pratiğine ve daha da mühimi,
felsefesine dalınıyor olması, çok olumlu bir tercih..
Biraz da böylelikle, seyircisinin
zihninde neredeyse 'bükülmeler' oluşturan film, öylesine
soluk kesici bir büyü yaratıyor ki, en kısa zamanda onu
yeniden izlemek isteği, kaçınılmaz oluyor..
4.5 / 5
Looper / Tetikçiler
Yönetmen ve senarist: Rian Johnson
Tür: Aksiyon, bilimkurgu, gerilim
Oyuncular: Joseph Gordon-Levitt, Bruce
Willis, Emily Blunt
Yapım: ABD-Çin, 2012, 118'