2.1.13

F Tipi Film :: Beton Kalıba Sıkıştırılan Ruhlar


Tutuklayıp cezaevine koyduğu halde aslında tam anlamıyla teslim alamadığı bir mahkumu, tek başına bırakarak yalnızlaştırmanın ve giderek de hiçleştirmenin en garantili yoludur tecrit..

F Tipi Cezaevleri de -bu konuda- tüm dünyada denenmiş ve üstünlüğü kanıtlanarak onaylanmış, 'yüksek güvenlikli' bir yöntemdir..

Bir nevi 'hapishane içinde hapishane' demek olan bu olanaktan -Allah'ın izniyle- hızla kalkınmakta olan ülkemizin yararlanmaması elbette düşünülemezdi..

Devlet, -doğaları icabı- bir arada oldukları müddetçe güçlü olan, sesleri daha bi gür çıkan solcu taifesini zayıflatıp susturmanın en ideal çözümünü böylece bulmuştur..

Devreye sokulan bu 'modern' zindanlar, öncelikle Devrimci mahkumları hizaya sokmanın bir aracı olarak ve çok yoğun bir biçimde kullanılmaya başlanınca, buna yönelik protestoların yükselmesi de kaçınılmaz olur..


Ve 2000 yılı Aralık ayı geldiğinde, devletin silahlı güçleri, bu protestoların tepe noktası olan ölüm oruçlarını sona erdirmek bahanesiyle -alay edercesine- 'Hayata dönüş' adını verdikleri bir operasyona girişirler..


Onlarca ölümle sonuçlanan bu olayın 12. yılında, politik duruşları ve misyonlarıyla bir müzik grubu olmanın da ötesine geçen Grup Yorum, dokuz yönetmenin -konusu bu cezaevleri içinde ve etrafında gelişen- 10'ar dakikalık filmlerinden oluşan böyle bir projeyi gerçekleştirir..


Ezel Akay, Sırrı Süreyya Önder, Barış Pirhasan, Aydın Bulut, Hüseyin Karabey, İlksen Başarır, Reis Çelik, Vedat Özdemir ve Mehmet İlker Altınay'ın yönettiği bu kısa filmleri birbirine bağlayan tek şey 'F Tipi Cezaevleri' ise, 'haberleşme topları' da oradaki mahkumların birbirleriyle iletişimini sağlayıcı tek araçtır..

Tamamen gerçek olaylardan ya da gerçek anlatımlardan yola çıkılarak kurgulanmış öykülerden oluştuğu belirtilen kısa filmlerin tamamının iyi olduğu söylenemez; ama, sanatsal kaliteleriyle öne çıkan birkaçı, filmin bütününü de sırtlıyor diyebilirim..


Taraf olması ya da kaynağı ve içeriği açısından bakıldığında, filmlerden Devrimci slogan ve marş seslerinin yükselmesini beklemek gayet doğaldı; ki bunu da aynen gördük zaten..
Yalnız şurası kesin ki en iyi ve dolayısıyla da en etkileyici bölümler, derdini sloganların göz boyayan efektinden uzak bir biçimde, dolaylı olarak anlatmayı tercih edenlere aitti..
Ki bunu özellikle belirtmek de boynumun borcuydu..


  3 / 5



Yönetmen: Ezel Akay, Sırrı Süreyya Önder, Barış Pirhasan, Aydın Bulut, Hüseyin Karabey, Reis Çelik, Vedat Özdemir, Mehmet İlker Altınay, Grup Yorum
Tür: Dram
Oyuncular: Tansu Biçer, Serkan Keskin, Gizem Soysaldı, Fırat Tanış, Erkan Can
Yapım: Türkiye, 2012



1 yorum:

  1. Adsız10.12.14

    tek kelimeye harikaydı...bir arkadaşın dediği gibi:

    maalesef çok güzel bir filmdi...

    YanıtlaSil