4.4.13

32. İstanbul Film Festivali : 13. İstanbul Bienali Filmleri


32. İstanbul Film Festivali’nin 13. İstanbul Bienali işbirliğiyle düzenlediği “Ben Kentli-Vatandaş Değil miyim? Barbarlık, Sivil Uyanış ve Şehir” başlıklı film programı, 6-11 Nisan tarihlerinde Pera Müzesi’nde gerçekleştirilecek.

Bienalin ana teması olan politik bir forum olarak kamusal alan fikrini tartışmayı hedefleyen film programı, vatandaşlık/kentlilik, kamusal alan, demokrasi ve sanat gibi konulara odaklanan 17 belgesel, film ve video yapıtından oluşuyor.

Programın küratörlüğünü Fulya Erdemci, Yael Messer ve Gilad Reich, asistan küratörlüğünü Ece Üçoluk üstleniyor.


Söyleşi: Ben Kentli-Vatandaş Değil Miyim? Barbarlık, Sivil Uyanış ve Şehir

13. İstanbul Bienali Film Programı’nda, film gösterimlerinin yanı sıra “Ben Kentli-Vatandaş Değil Miyim? Barbarlık, Sivil Uyanış ve Şehir” başlıklı bir söyleşi de yapılacak. 8 Nisan Pazartesi günü 16.00’da Pera Müzesi Salonu’nda, Fulya Erdemci ve Yael Messer’in sunumuyla düzenlenecek söyleşiye konuşmacı olarak, programda gösterilen Yabancılar Dışarı! / Foreigners out! Schlingensief’s Container filminin yönetmeni Paul Poet, Kule filmini yazan ve yöneten kolektif Chto Delat (Ne Yapmalı?) üyelerinden Dimitry Vilensky ve İstanbul Film Festivali Belgesel Danışma Kurulu Üyesi, belgesel yönetmeni Berke Baş katılacak.


13. İstanbul Bienali Film Programı’ndan Seçmeler


Yok Edici Melek / El Angel Exterminador / Exterminating Angel
7 Nisan Pazar, Pera Müzesi Salonu, saat: 21.30 ve 11 Nisan Perşembe, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30

Barbarlık, birliktelik ve insan davranışıyla ilgili sorulara eğilen Yok Edici Melek hızlı bir çürüme süreci yaşayan bir mikro-toplum örneği sunar ve bu örneğin en rahatsız edici yönlerinin altını çizer. Franco rejiminin en güçlü olduğu dönemde Luis Buñuel tarafından Meksika’da çekilen ve İspanya’da yasaklanan film kısa sürede dünya çapında en saygın filmler arasında yerini aldı. Film, 1963 Bodil “Avrupa Dışı En İyi Film” ve 1967 Meksika Sinema Eleştirmenleri “En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu” ödüllerine sahip.


Beyaz Kadına Dokunma! / Touche pas à la femme blanche! / Don’t Touch the White Woman!
7 Nisan Pazar, Pera Müzesi Salonu, saat: 19.00 ve 10 Nisan Çarşamba, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30

Başrollerinde Marcello Mastroianni ve Catherine Deneuve’ün yer aldığı Beyaz Kadına Dokunma!,General Custer’ın son askeri harekatı öncesinde gerçekleşen olayların, anakronik bir anlayışla 70’lerin ortasında Paris’in Les Halles semtinde kentsel yenileme sırasında canlandırıldığı gerçeküstü bir farstır. Amerika yerlilerinin maruz kaldığı baskının yanı sıra Vietnam ve Cezayir savaşlarına da gönderme yapan bu kışkırtıcı ve komik film günümüzde de siyasal sivriliğini korumayı başarıyor.


Kaliforniya Rüyası / California Dreaming
6 Nisan Cumartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 21.30 ve 9 Nisan Salı, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30

Kaliforniya Rüyası, ABD’deki ekonomik krizden doğrudan etkilenmiş beş kişinin hikâyesini anlatıyor. Film, yeni ve belirsiz koşullar altında hayatını sürdürmeye çalışan bu insanların mücadelesine odaklanmakla kalmıyor, birey ve toplulukların yeni bir sosyalleşme ve hayat kazanma biçimi arayışlarının da altını çizerken, Amerika’yı yeniden icat eden öncülerin kim olduğunu ve geleceği nasıl gördüklerini de sorguluyor.


İnşaat Var / En Construcción / Work In Progress
6 Nisan Cumartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 16.00 ve 8 Nisan Pazartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 19.00

Barselona’nın Barrio Chino bölgesinde gerçekleşen kentsel dönüşüme şiirsel ve mizahi, sinemasal bir bakış sunan José Luis Guerín’in İnşaat Var filmi, eski mahallenin yıkımına ve AB fonu destekli kentsel gelişim projesinin bir parçası olarak inşa edilen lüks apartman kompleksinin inşaatına odaklanıyor. Film, 2001 San Sebastian En İyi Film, Jüri Özel Ödülü, Fipresci Ödülü ve 2002 Goya Ödülleri’nde En İyi Belgesel Film Ödülü’nü aldı.


1960 Yazı / Chronique d’un été / Chronicle of a Summer
6 Nisan Cumartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 11.00 ve 8 Nisan Pazartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 11.00

1960 Yazı filminin yönetmenleri antropolog Jean Rouch ve sosyolog Edgar Morin, altmışlı yılların başında Fransa’nın sosyopolitik gerçekliğini sinemasal bir çözümlemeye tabi tutarken bu basit ancak kışkırtıcı soruyu sıçrama tahtası olarak kullanmışlar. Sanatçılardan fabrika işçilerine ve Afrikalı öğrencilere geniş bir yelpazeden bireylerle yapılmış görüşmelerden oluşan 1960 Yazı bir yandan Paris ve sakinlerinin çarpıcı bir portresini sunarken, bir yandan da belgesel yapımcılığında devrim yaratmıştı.


Sıkıştırma / Squeeze
7 Nisan Pazar, Pera Müzesi Salonu, saat: 11.00 ve 9 Nisan Salı, Pera Müzesi Salonu, saat: 16.00

Yapıtın başrolünde bir nesneye odaklanan Sıkıştırma, küresel dış kaynak kullanımının lojistik yapısını ve sanatsal üretimin simyasını göz önünde bulundurarak değer üreten mekanizmaları inceliyor.


Ah Güzel İstanbul / Oh, Beautiful Istanbul
7 Nisan Pazar, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30 ve 11 Nisan Perşembe, Pera Müzesi Salonu, saat: 11.00

Atıf Yılmaz’ın iki yalnız ruhun aşkı keşfetmesini anlatan sıcak hikâyesi sizi eski İstanbul’da büyüleyici bir yolculuğa davet ediyor. Ayşe (Ayla Algan) film yıldızı olma hayaliyle köyünden kaçmış genç ve hayat dolu bir köylü kızıdır. İstanbul’da bohem bir hayat yaşayan sokak fotoğrafçısı Haşmet (Sadri Alışık) ile tanışır. Gün görmüş, varlıklı bir İstanbul ailesinden gelmesine rağmen şimdi gecekonduda yaşayan eski İstanbullu Haşmet, saf ve masum Ayşe’nin başına gelecekleri öngörür, ona gecekondusunu açar ve Ayşe’yi oyunculuk hayallerinden vazgeçirmeye çalışır. Ancak Ayşe hayatı kendi başına öğrenmeye kararlıdır.


Kule / The Tower: A Songspiel
6 Nisan Cumartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30 ve 8 Nisan Pazartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30

Chto Delat (Ne Yapmalı?) kolektifinin Rusya’nın toplumsal ve siyasal durumuyla ilgili gerçek belgelere dayanan bu tiyatrovari filmi, son dönem Rus siyasi tarihinde devlet ve toplum arasında yaşanan en sert çatışmalardan birine odaklanıyor.


Bana Renk Ver / Dammi I Colori
6 Nisan Cumartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 16.00 ve 8 Nisan Pazartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 19.00

Bu videoda Sala’nın kamerası  Tiran sokaklarını gezerek tozlu ve harap yollarla, aynı zamanda eski bir sanatçı olan Tiran Belediye Başkanı Edi Rama’nın bir projesi çerçevesinde parlak renklere boyanan apartmanlar arasındaki zıtlığı sergiliyor.


Yabancılar Dışarı! / Ausländer Raus! Schlingensiefs Container / Foreigners Out! Schlingensief’s Container
6 Nisan Cumartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30 ve 8 Nisan Pazartesi, Pera Müzesi Salonu, saat: 13.30

Avusturya, yıl 2000: İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana ilk defa aşırı sağcı bir parti koalisyon ortağı olur. Buna tepki olarak Alman sanatçı Christoph Schlingensief, “Biri Bizi Gözetliyor” yarışma programının formatını taklit ederek Viyana’nın turistik bölgesinin tam merkezine, çok sayıda kameranın gözetlediği bir konteyner yerleştirir ve Avusturya hükümetinden sığınma hakkı talep eden bir grubu burada bir hafta geçirmeye davet eder. Televizyonları başında programı izleyenler, sığınma talep edenlerden hangilerinin sınırdışı edileceğine oylarıyla karar verecektir. Fazla zaman geçmeden proje çığrından çıkar. Paul Poet’nin filmi, olan biteni izlerken yabancı düşmanlığı, popüler medya, demokrasi ve kamusal alan gibi konularda sorular soruyor. Filmin 2003 Houston Jüri Özel Ödülü bulunuyor.


İşgal / The Take
7 Nisan Pazar, Pera Müzesi Salonu, saat: 11.00 ve 9 Nisan Salı, Pera Müzesi Salonu, saat: 16.00

Arjantin’de 2001’de gerçekleşen ağır ekonomik çöküşün ardından Buenos Aires’in banliyölerinden birinde önceden otomobil yedek parçası işçisi olarak çalışan otuz kişi, atıl halde bekleyen fabrikalarına girer, yataklarını serer ve tesisten çıkmayı reddeder. Bu işçiler, iflas eden işletmeleri işgal ederek başarısızlığa uğramış sistemin enkazından kendilerine iş imkânları yaratan yeni ve cesur bir işçi hareketinin üyeleridir.  Bu işçilerin hayatlarını ve mücadelelerini anlatan ve alternatif bir ekonomi anlayışını kitlelere taşımayı amaçlayan bu filmin yönetmeni Avi Lewis, yapımcısı ise Naomi Klein. (2004 Afi Belgesel Ödülü)


“Ben Kentli-Vatandaş Değil miyim? Barbarlık, Sivil Uyanış ve Şehir” Film Programı


1960 Yazı / Chronique d'un été / Chronicle of a Summer, Edgar Morin & Jean Rouch
Yabancılar Dışarı! / Ausländer Raus! Schlingensiefs Container / Foreigners out! Schlingensief’s
Container, Paul Poet
Kule / The Tower: A Songspiel, Chto Delat
Bana Renk Ver / Dammi I Colori, Anri Sala
İnşaat Var / En Construcción / Work in Progress, José Luis Guerin
Gravity Hill Haber Filmi No. 5 / Gravity Hill Newsreel No. 5, Jem Cohen
Yarın / Zavtra / Tomorrow, Andrey Gryazev
Artıklar / Spoils: Extraordinary Harvest, Alex Mallis
Kaliforniya Rüyası / California Dreaming, Bregtje van der Haak
Sıkıştırma / Squeeze, Mika Rottenberg
İşgal / The Take, Avi Lewis
Ah Güzel İstanbul / Oh, Beautiful Istanbul, Atıf Yılmaz
Gizli Topluluk / Secta, Egle Budvytyte
Saç / Hair, Agniezska Polska
Bu Bir Kapı / C’est une Hek, Joost Conijn
Beyaz Kadına Dokunma! / Touche pas à la femme blanche! / Don’t Touch the White Woman, Marco
  Ferreri
Yok Edici Melek / El ángel exterminador / The Exterminating Angel, Luis Buñuel