Kapitalizm için, resmen 'rant
cenneti' anlamına gelen ve açıkça söylenmese de
çok belli ki yoksulları şehir merkezinden uzaklaştırmayı
amaçlayan o meşhur 'kentsel dönüşüm'ün
Osmanlı tokadını yiyerek yerlere serilen bir İstanbul
semtindeyiz..
Konfeksiyon atölyesindeki işine
dört elle sarılmış çalışırken, işverenin keyfine
binaen işten atılan Zeynep (Jale Arıkan), annesi (Rüçhan
Çalışkur) ve hasta kızıyla, çoğu boşaltılmış,
bir kısmı da harabeye dönmüş evlerden birinde
oturmaktadır..
O uyduruk evin bile kirasını
ödeyemeyen, bir lokantadan arta kalan yemeklerle beslenmelerine
takviye yaparak ailesinin geçimini idame ettirebilen Zeynep'in
yeni bi iş bulmaktan başka çaresi yoktur..
Ev sahibinin şiddet derecesine varan
baskıları canına tak eden genç kadın, yaşlı anasını,
bakıma muhtaç kızını geride bırakarak, bir fabrikada
'yatılı' çalışmak üzre Trakya'nın yolunu tutar..
Hayatın acımasızlığı ve
insanların çıkarcılığıyla belirginleşen tüm
olumsuz koşullara rağmen, umudunu, dik duruşunu ve de özsaygısını
yitirmeyen bu kadının adeta dayanma gücü sınanmaktadır..
Senaryoyu da yazan yönetmen Erdem
Tepegöz bu ilk filminde, Zeynep karakterini odağına alarak,
şehir merkezinde varlığını sürdürmesi
-yöneticilerimiz tarafından- artık hoş karşılanmayan bir kesimin sıradan bir hayat sürecine, aniden dahil oluyor ve bir müddet birlikte yol aldıktan sonra da onu kaderiyle baş başa bırakıyor..
-yöneticilerimiz tarafından- artık hoş karşılanmayan bir kesimin sıradan bir hayat sürecine, aniden dahil oluyor ve bir müddet birlikte yol aldıktan sonra da onu kaderiyle baş başa bırakıyor..
Bu tür filmlerin kalıplarını kıran bir tavır içinde olması Erdem Tepegöz'ün, dolayısıyla da Zerre'nin en önemli özelliği..
Zeynep'in, zorunluluk nedeniyle atmak
zorunda kaldığı geri adımlar dışında baskıya ve zulme boyun
eğmemesi, onunla ev sahibi arasında oluşan gerilimi
-klişelerden kaynaklanan bir şartlanmayla- cinselliğe bağladığımız noktada yanıldığımızı anlamamız, hep bu 'özgün' yaklaşımın izleri..
-klişelerden kaynaklanan bir şartlanmayla- cinselliğe bağladığımız noktada yanıldığımızı anlamamız, hep bu 'özgün' yaklaşımın izleri..
Bu filmden bahsedip de Jale Arıkan'dan söz etmemek olmaz..
Filmin temel duruşunu -bi şekilde-
sağlayıp da korumasını sağlayan şeyin, onun titiz
oyunculuğundan kaynaklandığı şüphesiz..
Havada uçuşan toz zerrelerinin
evrendeki karşılığı olan insanın -bitmez tükenmez
hırsından, çıkarcılığından kaynaklanan- çevresindeki
diğer insanlara yönelik zulmüne bir belgesel gerçekliğinde
yaklaşan, çarpıcı bir film Zerre..
Yönetmen ve senarist: Erdem
Tepegöz
Tür: Dram
Oyuncular: Jale Arıkan, Rüçhan
Çalışkur, Özay Fecht, Dilay Demirok
Yapım: Türkiye, 2012
3.5 /5
3.5 /5