2.3.15

14. !f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali sona erdi!.



Brezilya'dan Endonezya'ya, Hindistan'dan Kenya'ya, 42 ülkeden 115 filmin gösterildiği !f İstanbul, İstanbul, Ankara ve İzmir dışında 34 farklı şehirdeydi ve 80 bin kişiye ulaştı.

14. !f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali, 12-22 Şubat 2014 tarihlerinde İstanbul’da, 26 Şubat-1 Mart 2014 tarihlerinde ise Ankara ve İzmir’de gerçekleşti.

Bu yıl da bağımsız sinemanın en iyilerini, yılın çok konuşulan ve bol ödüllü filmlerini sinemaseverlerle buluşturan, !f music partileriyle İstanbul’un eğlence hayatına alternatif olan !f İstanbul, !f ² ile de 34 şehre film götürdü ve bu yıl 80 bin kişiye ulaştı.

Festivalin bu yılki unutulmazları arasında; Oscar yarışının galibi “Birdman”, Tim Burton’ın son deliliği “Big Eyes / Büyük Gözler”, İran sinemasının ilk vampir filmi “A Girl Walks Home Alone at Night / Gece Yarısı Sokakta Tek Başına Bir Kız”, dünya galasını !f İstanbul’da yapan “Çekmeceler”, kült yönetmen Bent Hamer’ın “1001 Grams / 1001 Gram” filmlerinin ilk günden tükenmesi; bu yılın Aşk & Başka Bi’ Dünya yarışması galibi de olan “Silvered Water, Syria Self-Portrait / Gümüş Suyu: Suriye Otoportresi” başta olmak üzere Suriye temalı filmlerin ve etkinliklerin büyük ilgi görmesi, Pedro Costa ve Guy Maddin’in SALT Beyoğlu’nda gerçekleşen ve adeta sinema dersi veren söyleşileri sayılabilir.

14. !f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali, 12-22 Şubat tarihleri arasında İstanbul’da Beyoğlu Cinemaximum Fitaş, Cinemaximum Kanyon, Cinemaximum Budak; 26 Şubat-1 Mart tarihlerinde de Ankara Cinemaximum Armada ve İzmir’de ise Cinemaximum Konak Pier sinemalarında gerçekleşti.



Dünyanın sinemacısını İstanbul’da buluşturdu!

!f İstanbul bu yıl da dünya sinemasından usta isimleri, geleceğin umut veren genç yönetmenlerini ve çılgın DJ’leri İstanbul’da buluşturdu.

Festivalin bu yılki uluslararası konukları arasında; The Guardian’ın da “Sinemanın Beckett’i” sözleriyle övdüğü ve son başyapıtı “Horse Money / At Parası”nın gösterimine de katılan Pedro Costa; festivale son filmi “The Forbidden Room / Yasaklı Oda”nın yanı sıre “Hauntings I” yerleştirmesiyle “Kanada’nın David Lynch’i” Guy Maddin; 2003’te izlediğimiz “The Yes Men”den beri aktivizme yepyeni bir soluk getiren, yaptıkları çılgın eylemleriyle bugün bile tartışılan Andy Bichlbaum ve Mike Bonanno, nam-ı diğer Yes Men; Atom Egoyan’ın “Exotica”, “The Sweet Hereafter”, “Felicia's Journey” gibi pek çok filminde başrolün yanı sıra, “À ma soeur!”, “Code inconnu” gibi pek çok ünlü ve ödüllü filmde rol almış Beyrut asıllı oyuncu Arsinée Khanjian; “I am Michael / Ben, Michael” ile Justin Kelly; yakın arkadaşı Rainer Werner Fassbinder’le 1970 yılında yaptığı uzun konuşmalar ve röportajları buluşturduğu “Fassbinder – To Love without Demands / Fassbinder: Talepsiz Sevmek” ile Danimarkalı sinemacı Christian Braad Thomsen; “Our Atlantis / Bizim Atlantis’imiz” ile Arthur Sukiasyan; festivale son filmi “Self Made / Ben Gibi” ile katılan, İsrail’in en önemli kadın yönetmenlerinden Shira Geffen; aralarında “Roman Polanski: Wanted and Desired”, “Moonrise Kingdom” ve Noah Baumbach’ın “Greenberg” ve “Frances Ha”sının da bulunduğu pek çok ödüllü filmin yapımcılığını yapmış Lila Yacoub; “El hombre robado”, “Todos mienten”, “Rosalinda”, “Viola” ve bu yıl !f İstanbul programında da yer alan “Fransa Prensesi” filmleriyle tanıdığımız, işleri New York, Londra, Toronto, San Sebastian ve Berlin başta olmak üzere pek çok festival ve bienalde gösterilen, adına retrospektifler düzenlenen Arjantinli yönetmen Matias Piñeiro; “Sabır (Sebald’in Ardından)”, “Joy Division” filmleriyle tanıdığımız, aralarında Radiohead’in ‘No Surprises’ şarkısı başta olmak üzere bir çok müzik videosuna imza atmış İngiliz yönetmen Grant Gee; 16 yıldır belgesel ağırlıklı olmak üzere pek çok ödüllü filmin yapımcılığını üstlenmiş, son yıllarda Joshua Oppenheimer’ın Oscar adayı “Act of Killing” ve !f 2015 filmlerinden “The Looking of Silence/Sessizliğin Bakışı” filmlerinin de yapımcısı olarak adından söz ettiren Signe Byrge Sørensen; “Some Distant Day”, “Kurdi”, “Islamophobia” gibi pek çok filmde yapımcılık yapmış Marie Olesen; “August Winds/Ağustos Esintisi” ile Keş!f Ödülü’nün bu yılki sahibi Gabriel Mascaro; Keş!f SİYAD Ödülü’nü kazanan “Mardan” ile Batin Ghobadi; “The Kindergarten Teacher/Yuva Öğretmeni”nin İsrailli yönetmeni Nadav Lapid; Varşova’da Ekümenik Jürisi, Selanik’te de Özel Artistik Başarı Ödülü’nü alan “In the Crosswind / Rüzgârların Arasında” ile Martti Helde; Selanik’ten FIPRESCI ödüllü “Norway/Norveç” ile Yiannis Veslemes; yılın hazmı en zor deneyimlerinden “Silvered Water, Syria Self-Portrait/Gümüş Suyu: Suriye Otoportresi” ile Ossama Mohammed ile Wiam Simav Bedirxan; “Maidan/Meydan” adlı son filmiyle festivale katılan, belgesel sinemanın ustalarından Sergei Loznitsa; “Life is Sacred/Yaşam Kutsaldır” ile Andreas Dalsgaard; “The Vanquishing of the Witch Baba Yaga / Büyücü Baba Yaga'nın Yok Oluşu” ile Jessica Oreck; “The Amina Profile/Amina Profili” ile yapımcısı Isabelle Couture; “Tarlabaşı and Me / Tarlabaşı ve Ben” ile Marianna Francese ve Jaad Gaillet; yılın en yaratıcı belgesellerinden “Motör: Kopya Kültürü & Popüler Türk Sineması” ile Cem Kaya; !f music Açılış Partisi’nin yıldızı Emika; CockTail d'Amore'nin yaratıcıları Discodromo; Gökkuşağı Partisi’nin çılgın çocukları Hard Ton bulunuyordu.


Festivalin Türkiye’den konukları ise; Jon Stewart’ın Gael Garcia Bernal’ı başrole taşıdığı “Rosewater / Gül Suyu”nun oyuncularından Haluk Bilginer; dünya galasını !f İstanbul’da yapan “Çekmeceler”in yönetmenleri M. Caner Alper, Mehmet Binay, oyuncuları Ece Dizdar, Tilbe Saran, Taner Birsel ve Nilüfer Açıkalın; Keş!f bölümünde Türkiye’den yarışan “Toz Ruhu”nun yönetmeni Nesimi Yetik; absürd mockumentary “Oflu Hocayı Aramak: O.H.A.” ile Levent Soyarslan; Türkiye’de ruh sağlığı alanında hizmet veren hastanelerden çarpıcı manzaralar ve hikâyeler sunan belgeselleri “Depo: Akıl Hastanesinde Hayat” ile Can Dinlenmiş ve Ege Kanar; “Ölmez Ağaç: Yırca Direnişi” ile Kazım Kızıl; “Validebağ Direnişi ile Hakan Tosun; “Lamekan - Metalaşan Kentin Çöküşü” ile İmre Azem; “Diyar” filmiyle Devrim Akkaya ve “Bütün Mahalleli Duysun” adlı video yerleştirmesi ilk kez !f İstanbul’da görücüye çıkan usta kurgucu Çiçek Kahraman oldu.

!f biletleri ilk günden tükendi!

!f İstanbul’da bu yıl uzunlu kısalı 115 film gösterildi ve Digiturk Galaları’nda yer alan filmler Türkiye galalarını !f İstanbul’da yaptı.
Bunlardan “Birdman”, “Big Eyes/Büyük Gözler”, “A Girl Walks Home Alone at Night/Gece Yarısı Sokakta Tek Başına Bir Kız”, “Çekmeceler” ve “1001 Grams/1001 Gram”ın biletleri festivalin ön satışının ilk gününde biterken, “Love is Strange/Aşk Başkadır”, “Eden/Cennet”, “X+Y/X+Y”, “The Forbidden Room/Yasaklı Oda”, “The Tale Princess of the Kaguya/Prenses Kaguya'nın Masalı”, “Look of Silence/Sessizliğin Bakışı”, “The Tribe/Kabile”, “In the Crosswind/Rüzgârların Arasında” gibi merakla beklenen filmlerin biletleri kısa sürede tükendi.


Ödüller Brezilya ve Suriye’ye gitti!

Sinema dünyasından usta isimlerin “sinemada cesur hikâye anlatımı ve biçimsel arayış" kriterlerini gözeterek, en çok "İlham Veren Yönetmen"i seçtikleri Uluslararası Keş!f Yarışması’nda bu yıl ABD, Avustralya, Brezilya, Estonya, Fransa, Hollanda, Irak, İsrail, Yunanistan, Türkiye ve Ukrayna’dan toplam 9 film, 15.000 dolar para ödüllü Keş!f Ödülü için jüri karşısındaydı.
Keş!f Jürisi, Brezilya yapımı “August Winds / Ağustos Esintisi”nin yönetmeni Gabriel Mascaro’yu “yılın ilham veren yönetmeni” seçerken; Aslı Daldal, Esin Küçüktepepınar ve Metin Gönen’den oluşan Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) jürisinin seçimi ise Irak Kürdistanı yapımı “Mardan”ın yönetmeni Batin Ghobadi’den yana oldu.

!f İstanbul’un geçen yıl başlattığı ve aktivist filmlerin yarıştığı 10 bin dolar değerindeki Aşk & Başka Bi’ Dünya Ödülü için ise ABD, Danimarka, Fransa, Hindistan, İrlanda, Kanada, Kolombiya, Norveç, Polonya, Rusya, Suriye ve Ukrayna’dan toplam 8 film yarıştı. Jüri, “yılın en yaratıcı müdahalesi” olarak; Suriyeli yönetmen Ossama Mohammed’in, Suriye’de yaşayan Kürt yönetmen Wiam Simav Bedirxan’ın internet yoluyla gizlice gönderdiği görüntülerle birlikte yönettikleri, Suriye ve Fransa ortak yapımı “Silvered Water, Syria Self-Portrait/Gümüş Suyu: Suriye Otoportresi”ni seçti.

1890 sponsorluğunda düzenlenen Türkiye’den Kısalar bölümü kapsamında verilen İzleyici Ödülleri’nde ise; en iyi kısa Orhan İnce’nin yönettiği Adem Başaran seçilirken, Nehir Tuna’nın kısası Basur ikinciliği, Muhammet Beyazdağ’ın Çirok/Hikâye adlı kısa belgeseli de üçüncülüğü aldı.


40 farklı noktada aynı anda film izledik! 

Dünyada ilk kez !f İstanbul tarafından gerçekleştirilen ‘alternatif dağıtım ve paylaşım’ projesi “!f ²’’ bu yıl altıncı kez ve İş Bankası Maximum Kart ve İş'te Üniversiteli partnerliğinde ve Türkiye’nin önde gelen servis sağlayıcısı Medianova ortaklığında yapıldı.
Festivalin İstanbul ayağının son üç günü olan 20-21-22 Şubat tarihlerinde gösterilen 6 film, 34 şehir ve 40 farklı noktada, 15 bin kişiye aynı anda ulaştı.
İstanbul’daki festival salonlarını Türkiye’nin 29 şehrinin yanı sıra Girne, Gümrü, Kudüs, Erivan ve Ramallah’a taşıyan “!f ²’’de, “1001 Grams/1001 Gram”, “The Kindergarten Teacher/Yuva Öğretmeni”, “The Yes Men Are Revolting/Yes Men İsyanda”, “Silvered Water, Syria Self-Portrait/Gümüş Suyu: Suriye Otoportresi”, “Ölmez Ağaç: Yırca Direnişi” ve “Validebağ Direnişi” filmlerinin gösterimlerine katılan yönetmenler, 40 farklı noktadan gelen seyirci sorularını yanıtladılar.


Gelecek yıl 15 yaşında!

!f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali, gelecek yıl 15. yılında yine Şubat’ta İstanbul, Mart ayında ise Ankara ve İzmir’de gerçekleşecek.