20.08.2015

Merdiven Baba :: Kocanın Zengini ve Aptalı Makbuldür



Ailesi dahil, herkes tarafından yetersiz ve silik bir karakter olarak tanınan Fazlı’nın (Hacı Ali Konuk) rutin hayatı satın aldığı hurda bir kamyonetle değişir. 

Sadece havalimanlarında görmeye alıştığımız, uçaklara biniş ve inişlerde kullanılan Merdiven Araba mahalleye gelince ilk başta alay konusu olsa da, kahramanımızın hayatını sanki sihirli bir değnek değmiş gibi değiştirir. 

Gelişen olaylar bir gecede ezik bir adamdan, bir halk kahramanı yaratır.

İyisin, hoşsun ama parasızsın..

Sosyal hayatın 'acı ama gerçek' ilişkiler durumunu, handiyse 'standart' bir aile üzerinden, pek sululaşmayan bir komedi sosuna bulayarak anlatmaya çalışan Merdiven Baba'ya sosyal içerikli bir komedi diyebiliriz..

Senaryosunun asıl unsurunu teşkil eden merdivenli araba motifini, bir uçak yolculuğu sırasında mimlediğini sandığım, piyasanın 'işini bilir, yolunu bulur' simalarından Birol Güven, bu 'parlak' fikirden de randıman almayı hemen hemen beceriyor..


Öte yandan -beklendiği gibi- aynı fikri fazla zorlayarak komik durumlar yaratmayı abartması ise, hem bu motifi, hem de -genel olarak- filmi zayıflatan bir unsur olarak göze çarpıyor..

Merdiven Baba, -uyduruktan bir şöhret sahibi bile olunsa- hayatta başarılı olmanın; yani, bir başkasına göre daha fazla para kazanmanın, evsizse ev, arabasızsa bir araba sahibi olmanın ya da televizyona çıkıp ünlü olmanın ailesine, çevresine karşı ilgili ve zararsız bir vatandaş olmaktan, kısacası 'iyi insan' olmaktan, kat be kat daha 'önemli' olduğunun altını çiziyor..


Öte yandan film, 'ahlâk dışı' bu tavrın gayet adil, normal ve olağan olduğunu, sanıldığı gibi eleştirilecek bir yanı da olmadığını kabul edip hatta tavsiye eder bir tutum takınarak, oldukça sakat bir ideolojinin taraftarlığını da yapıyor ki ne desek boş..

Bir de o kocanın/babanın, bahsedilmesi ve kınanması gereken; ama film tarafından gayet olağan karşılanan iflah olmaz salaklığı var tabii..



"İyisin, hoşsun ama parasızsın.. Bir yolunu bulup köşeyi dönmezsen eğer, beni ve çocuklarını anca rüyanda görürsün." mealinde ültimatom veren karısına, salya sümük yalvaran bir koca; temizlik işçisi babasından utanarak, arkadaşlarına onun pilot olduğunu söyleyen Üniversiteli kızına diyecek bir çift sözü olamayan bir baba!.

Şöhreti ve parayı bulduğunda aniden 'evinin direği'ne dönüşen kocasına cilveler yaparak yeniden yanaşmaya başlayan o 'rezil' kadını ve de bir anda babasıyla 'gurur' duymaya başlayan o 'şerefsiz' kızı hayatından siktir edip atmadığı sürece asla adam olamayacaktır şu bizim erkek milletimiz!.


Pekii.. Bu Siktirname'yi değerli bularak öne çıkaracağı, şu ömrü hayatında sinemamıza ilk defa 'farklı' bir ses, irşat edici bir tavır getireceği yerde, 'Kol kırılır yen içinde kalır' sinsiliğiyle, her şeye rağmen işlerin yoluna girdiği masalıyla milleti uyutmaya devam eden bu muteber Türk sinema adamlarına ne demeli!?
Neyse işte.. şimdi açtırmayın bana bayramlık ağzımı..



Merdiven Baba

Yönetmen: Hasan Tolga Pulat
Senaryo: Birol Güven
Oyuncular: Hacı Ali Konuk, Esra Dermancıoğlu, Emin Gümüşkaya, Bengü Şen
Yapım: 2015, Türkiye, 108'

  2 / 5









Hiç yorum yok: