7.11.15

'Allen Grubesic' sergisi : Deneysel Kanıt


WTFFTW, 2015, keten üzerine akrilik ve clear gesso, 20 parça, 160 x 185 cm, detay

Allen Grubesic Türkiye'deki ilk kişisel sergisini Pi Artworks İstanbul'da açıyor.

Galeri tarafından geçtiğimiz yıl Contemporary İstanbul fuarında temsil edilen sanatçı, bu sergide ziyaretçileri sanatsal pratiğinin farklı yönlerini yansıtan yerleştirmelerle karşılayacak.

Güncel konularla nostaljik dili birleştiren bir sergi Deneysel Kanıt.
Burada sanatçının dijital dünyaya ait imgeleri oyunbaz bir tavırla manipüle ettiği çalışmaları öne çıkıyor. Grubesic bu işlerde kendi deyişiyle, bugünün türlü tuhaflıklar barındıran gerçekliğini piksellere hapsediyor; tanıdık ama karmaşık bir dile tercüme ediyor.

Sanatçının pratiğinde önemli bir yer tutan ve farklı mecralarda ürettiği işlerinde karşımıza çıkan 'komplo teorileri', bu serginin de baskın konularından.
İngiliz istihbarat birimi GCHQ'nun, ekibe yeni üyeler katmak için hazırladığı bir sınavdan yola çıkan işinde, birim tarafından yayınlanan gerçek bir kodu kullanıyor Grubesic.
Metal levhalar üzerine titizlikle işlediği göstergeler ilk bakışta anlamsız gelen bir bütünü oluştursa da, muhtemelen içerisinde önemli bir sırrı gizliyor.
Bu kodlar geçmişten bugüne dünyayı yöneten, kimi insanları paranoyaya sürükleyen komplo teorilerini hatırlatıyor.

Keten ve metalin ağırlıklı olarak kullanıldığı sergide, malzemelerin doğal rengi dışında, siyah ve beyaz renkler göze çarpar.
Önce bir şasiye gerilip tuval görevi gören keten bez, bir adım ötede karşımıza giysiye dönüşmüş durumda çıkar.
Haftanın her günü için bir ceket üreten sanatçı, gidilen yerlerden yenen yemeklere ve temas edilen insanlara kadar her türlü deneyimden izler taşıyan kıyafetlerle birlikte, sergiye bireyi de dahil eder.

Deneysel Kanıt'ta efsaneleşmiş sanat akımı Dada'ya, çarpıcı bir yerleştirmeyle selam gönderiyor Grubesic.
Birinci Dünya Savaşı'na tepki olarak ortaya çıkan bu akım, sanatçıya göre, Türkiye'nin güncel durumunda yeniden anlam kazanıyor.
 'Da' kelimesi aynı zamanda farklı dillerde 'evet' anlamını taşır. Bu kelimeyi art arda defalarca yazan sanatçı, onun anlamını kaybetmesine yol açarken, diğer taraftan da yeni bir içeriğe kavuşmasını sağlar. Onun bu tekrara dayalı yaklaşımı, WTFFTW başlıklı işinde, internet dünyasına ait zıt duyguları barındıran iki kısaltmanın tekrar tekrar tuvale işlenmesiyle farklı bir bağlamda karşımıza çıkar.

Grubesic'in bütün çalışmaları, var olan sistemlerle ilişkili.
Kaosun ve düzenin hem bir karşıtlık sergilediği hem de birbirini takip ettiği bu sistem içerisinde, sükunetin çözülerek yerini nasıl karmaşaya bıraktığını sorguluyor sanatçı.
Sakin görünen işleri, aslında eleştiriyi, öfkeyi ve tepkiyi barındırıyor. Havadaki tuhaflığı süzerek alışılmadık biçimlerde görünür kılıyor.
Bunu yaparken de ince eleyip sık dokuyan tavrından vaz geçmiyor; en ufak hataya mahal vermeyen bir estetik anlayışı benimsiyor.

Sıfırlar ve Birler, 2015, keten üzerine ipekbaskı, 20 parça, interaktif, 160 x 160 cm

Allen Grubesic (d. 1974) 2003 yılında Stockholm’deki The Royal Institute of Art’tan mezun oldu. Yapıtları Gallery Niklas Belenius, Stockholm (2014); Maria Stenfors Gallery, Londra (2011); Lautom, Oslo (2009); Laviola Banks Gallery, New York (2008); Tensta Konsthall, Stockholm (2007); Nationalmuseum, Stockholm (2005); Kiasma, Helsinki (2004); İskenderiye Kütüphanesi, Mısır (2004); Kunstlerhaus Bethanien, Berlin (2002); Moderna Museet, Stockholm (2002) gibi sanat kurumu ve galerilerde sergilenen Grubesic, İstanbullu sanat izleyicisiyle de Contemporary Istanbul fuarında (2014), Manzara Perspectives’deki “Silence is Appreciated” (2009) ve 5533’teki “Üretebilmek Üzerine” (2008) sergilerinde buluştu.
Sanatçının yeni yerleştirmeleri, 3 Nisan 2016 tarihine kadar Stockholm'deki Spritmuseum'da devam eden, küratörlüğünü Rick Herron ve Bill Arning'in üstlendiği "Powerful Babies" sergisinde görülebilir.


Allen Grubesic: Deneysel Kanıt

Pi Artworks İstanbul

İstiklal Cad. Mısır Apt. 163/4 İstanbul

7 Kasım – 26 Aralık 2015

10.00 – 19.00 (Pazar günleri hariç)